Skip to main content
search
0

Winkelmand

Apple zet vanaf vrijdag zogenoemde ‘iBeacons’ in in zijn Amerikaanse winkels. De technologie stuurt klanten relevante pushberichten als ze in de buurt komen.

Dat meldt persbureau AP vrijdag. Loopt een klant bijvoorbeeld langs een tafel met iPhones, dan kan hij op zijn huidige iPhone een notificatie krijgen die vraagt of hij wil upgraden.

De technologie kan ook worden gebruikt om klanten een welkomsbericht te sturen of om te laten weten wanneer een reparatie is voltooid.

iBeacons maken gebruik van Bluetooth om berichten te versturen. Er is dus geen fysieke aanraking met een contactpunt nodig, zoals met NFC.

Korting

Verschillende Amerikaanse winkels gebruiken al iBeacons in samenwerking met de app Shopkick. Die stuurt klanten berichten met kortingen als ze in bepaalde winkels zijn.

In de Apple Stores werken de iBeacons alleen als Bluetooth aan staat en de Apple Store-app is geïnstalleerd. De berichten kunnen worden uitgezet.

Het is onduidelijk of de technologie ook in Nederland zal worden ingezet. Een woordvoerder van Apple was vrijdagochtend niet bereikbaar.

Bericht door Nu.nlApple will kick off this weekend by launching iBeacons functionality in all of its 254 domestic U.S. stores, according to a new report by the AP. The location-based tech will work with the official iOS Apple Store app, and will allow Apple to do things like provide you with notifications of when your order has been assembled in the in-store stock room, to noticing that you’re in the iPhone section and offering you a notice about upgrading from your current device.

iBeacon transmitters use Bluetooth 4.0 tech, and can be dialed in to a range of different distance sensitivities, which means that it can work on a hyper local basis, sending specific information only when you’re in the area for demos and workshops, for instance, or next to a particular product display. At the same time, it can provide general alerts to anyone who enters a store’s doors.

The upside for retailers using iBeacons is two-fold: First, they can offer more specific, targeted information to customers, which in theory helps with customer service (and could cut down on minor requests that would normally occupy staff). Second, iBeacons provides them with hyper-local data regarding customer movements within a store (apps could contain an opt-in for allowing use of that info). That kind of granular look at shopper behaviour could pay huge dividends in terms of helping formulate evolving retail strategy.

Apple, however, told the AP that it doesn’t collect any info about the shoppers in its stores via iBeacons, which could mean that it’s using this mainly as a way of dogfooding – showing other retailers how the technology might be useful when implemented in a ‘best practices’ kind of way.

Leave a Reply